söndag 5 maj 2013

Blåsippan ute i backarna stå...


Idag så gick mina "flickor" och jag upp till min "systers" torp för att se om vägen var fri från snö så de kan komma upp och njuta av våren och slippa huvudstaden ett tag. Är alltid lika roligt när de kommer upp hit till Bergslagen efter vintern. Tog några bilder efter vägen. Nu i helgen har vi i Hammarbackens Hembygdsförening öppnat vårt Skogskafé, lite kyligt ännu men våren kommer och så även gästerna hoppas vi för att äta nygräddade våfflor med hjortronsylt från norr m.m.


Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår.......sakta men säkert tittar de små fram i backen.

Tussilagon som även kallas Hästhov eller Hosthäva, man kan koka te av dem som sägs bota hosta därav namnet. Så underbart när de kommer och sträcker på sin lilla gula blomma för att låta sig smekas och värmas av solen.


Den här lilla krabaten väckte hundarnas intresse, den var på väg ner till Midtjärn för att leka, nu bubblar det och kokar i hela tjärnen av grodor och paddor, lite senare i år dock.

                                           
                                         Här har vi några krokusar som vågat sig fram
                                         och äntligen kan visa oss sina blommor

.
                                         Vit och ren som oskulden själ.....
 
 
Och så lite andra färger på Krokusen.
 
Och så en bild på Vitsippan.
 
 
En bild på Midtjärn som syns mellan träden.
 
 
 
Midtjärn, jag och min älskade Nalle.
 Skönt att få en kopp varm choklad och lyssna till en
ljudbok Lady Chatterlys älskare inläst av Sven Wolter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar