lördag 31 augusti 2013

TANKAR....

Står en kväll och tittar upp mot himlen nu i slutet av augusti och ser att fler och fler stjärnor syns på himlen. I vårt hem deklamerades det mycket dikter och nu när jag stod ute vid stugan och blickade uppåt det oändliga universum så kom jag ihåg en dikt av Edith Södergran;

STJÄRNORNA
 
När natten kommer
står jag på trappan och lyssnar,
stjärnorna svärma i trädgården
och jag står i mörkret.
Hör, en stjärna föll med en klang!
Gå icke ut i gräste med bara fötter;
min trädgård är full med skärvor.
 
Vad jag gick försiktig med min hand i mors eller fars och undrade om det skulle krasa under våra fötter när en stjärna föll....så magiskt och förtrollande det var..
 
 
Ja nu får vi gå in i hösten och tänka på att vi haft en fin sommar med mycket solsken. Nu börjar den tid då naturen börjar målas om i de vackraste färger från sin palett. Alla årstider har sin tjusning och det är en gåva att få bo i ett land med så varierande årstider.
 
 

 
Längtans blåa blomma...




 
Tänk när trollen samlar säckar fulla med ängsull för att sova på.....
 
 

 


En bäck i Bergslagsskogen.



 Älvornas dans över Midtjärnen....





 
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar