måndag 14 januari 2019

MIN GAMMELFARFAR, min älskade skog och BERGSLAGSMÖSSOR






Min kära gammelfarfar i sin Kronojägareuniform......tyvärr var han borta flera år före jag föddes men har på något vid funnits i mitt liv ändå. Han var född i Ångermaland och skulle varit en kraftkarl av stora mått. Fick mottaga medalj ur konungens hand för Nit och ära i Rikets tjänst och för Sveriges äldste Kronojägare vid 95 års ålder. En skicklig jägare liksom min far, farfar, farbror m.fl i vår släkt. Så skogen har gått i arv i många många generationer. Hade en känd björnjägare på 1700-talet som det talas om än idag i norr. Släkten på fars sida kommer från Ångermanland, Medelpad och Jämtland. 



En bild på Midtjärnsgranen.






Undrar vart denna hemliga gång leder......



       En av mina älskade tjärnar där jag gärna svalkar mig om sommaren....


             
        Var tvungen att ta med en bild på BERGSLAGSMÖSSOR, alla har namn efter någon by eller ort. Den tredje från vänster i mitten är själva BERGSLAGSMÖSSAN.....åh om man kunde sticka den.....men besitter inte den färdigheten tyvärr.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Så spännande med de gamla byamössorna. Har du någon aning om var man kan tänkas hitta mönster till dessa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag ska försöka ta reda på det! Kan inte sticka själv men det vore trevligt om man kunde få tag i Bergslagsmössan! Får du reda på något så vore det rol igt om du hörde av dig!

      Radera